Slová [Blog]

Budúcnosť už bola a ten „klient“ je spoločnosť

Nie je to tak dávno, keď korporáty spokojne tlmočili všeobecný prísľub o naplnení, radosti, hojnosti a instantných riešeniach problémov, ktoré sa dajú kúpiť. Ten čas je preč. Nie kvôli pandémii, vojne na Ukrajine, inflácii a energetickej kríze. Ani kvôli neschopnosti štátu…

Rozhovor o význame faktov a príbehov

Ďalší z našich partnerských rozhovorov. Nás veľmi baví rozprávať sa. Ak niekoho baví to počúvať, je to ako by bol u nás na návšteve a to nás baví tiež. Tento rozhovor je o význame faktov a príbehov, vysporiadavame sa…

Prímerie ako terapeutický priestor

Našli sme pre Anetu jej významový svet a jeho prvé stvárnenie je nový web primerie.sk Aneta za nami prišla s celkom zásadným zadaním. Nielen že chcela zmeniť prácu, ale aj mesto, v ktorom ju bude robiť, miesto kde bude…

Jeden človek + jedno svetlo, 2. časť: lineárna diagonála a význam

Pokračujem v uvažovaní, ktoré som naznačil v predošlom blogu. Lineárne svetlo: úzky pás výrazného svetla, ktoré sa nezvykne používať v portrétnej fotografii ako hlavné či nebodaj jediné. Tak tu je jeho použitie v diagonále, šikmo z rohu do rohu,…

O fotke

Keď sa v 19. storočí objavila a rozšírila fotka, prišiel s ňou aj strach z konca maľby. Nebol to technický vynález ale zosobnenie obavy, že „realistická“ fotka zabije ťah štetca a energiu vloženú do vrstvenia farieb, kompozície, perspektívy a…

Spor Depp vs. Heard: toxické existencie?  

Live stream globálne sledovaného súdneho procesu Johnny vs. Amber sa skončil. S jeho verdiktom sa aj v našom komentátorskom priestore vyrojilo niekoľko lenivých hodnotení. V snahe mať názor bez nutnosti venovať téme pozornosť však zostali na povrchu tejto z toľkých uhlov fascinujúcej udalosti. Stáva…

Nebojíme sa zahorieť.

Čoskoro to bude desať rokov, čo sme sa rozhodli slobodne pracovať. Dovtedy sme časť osobnej slobody predávali za istotu výplaty. V čase tohto rozhodnutia sa nám zároveň narodil syn. Bývali sme v podnájme, vo vzduchu bolo cítiť pozostatky ekonomickej krízy….

Kultúrna inovácia: senzoricky priateľské podujatie

Mali sme možnosť spolupodieľať sa na príprave senzoricky priateľského podujatia a toto nás naviac baví! Prinášať zmeny, ktoré menia zažitú kultúru a otvárajú nové možnosti pre ľudí. Na podujatie vydavateľstva Absynt v Novej Cvernovke tak mohli prísť a prišli…

Je na svete prvá Škola bez návodu.

Koncept #beznávodu, ktorý dal vzniknúť najprv Podcastu o deťoch bez návodu, neskôr portálu beznavodu.sk – naživo s ľuďmi s Aspergerovým syndrómom a autizmom sa rozrástol o školu. Je to základná škola, podporujúca inklúziu, sídli v malej obci Veľké Zlievce…

Kultúrne-sociologický pohľad na značku v sérií vysvetľujúci videí od Popařa.

Nech sa páči, vytvorili sme si pre radosť a dobrý pocit sériu videí o kultúrne-sociologickom pohľade na značku, znak, označenie. Možno nakoniec nebude len pre nás, ale pre iných ľudí, ktorí nevidia v značke len manipuláciu, ale značku vnímajú…

Pre Novú Cvernovku, umeleckú komunitu a kultúrne centrum, sme pripravili Manifest.

S tímom Nadácie Cvernovka a členmi umeleckej komunity Novej Cvernovky, sme na troch workshopoch vytvorili ich spoločný Manifest. Bolo to napínavé, lebo zladiť tak diferencovanú skupinu plnú rôznorodých záujmov a povolaní, sa javilo nemožné. Nakoniec as to podarilo. A…

Estetika Ideology

Každá práca má svoje estetizované formy, aj tá naša. Každý slide, každá scéna, každý aktér, každá stratégia a dráma značky má svoju estetiku – svoj dizajn, logo, typografiu, zalomenie textu, farby, tvary, kompozíciu. Berieme si to všetko, lebo nás…

Hľadali sme zážitok z Európy, spolu so Zastúpením EK na Slovensku.

Pozvoľna prepíname na zimný pokojný režim, čo znamená pracovať menej. Ak vôbec pracovať, tak na našich projektoch, iba pre radosť. Veríme, že sa to podarí aspoň mesiac, ak nie dva. Obaja sme spokojní s tým, že nepracujeme lineárne. Máme…

Predpandemická Bratislava

Streetky spred dvoch rokov – keď ešte Bratislava žila letom bez obmedzení.

#beznávodu – naživo s ľuďmi s Aspergerovým syndrómom a autizmom je na svete!

S radosťou a hrdosťou Vám chceme ukázať našu najnovšiu spoluprácu – portál a magazín #beznávodu – naživo s ľuďmi s Aspergerovým syndrómom a autizmom. #beznávodu inšpiruje k vzájomnému spoznávaniu a tvorí bezpečné miesto zdieľania skúseností ľudí s Aspergerovým syndrómom…

Nikto sa za vás nerozhodne, chvalabohu!

Krásne nápady dokážu skončiť v nerozhodnosti, alebo v nijakosti. Len aby to nevadilo tomu, alebo tomu, len aby neboli tamtaké a onaké. Niečo ten pôvodný elán a drajv zneistí a už to ide. Napríklad názory v prieskume, alebo vkus…

Pán Mozog

K reflexivite patrí aj veľká vnímavosť cez zmysly. Neustále hľadáme, čo unesieme a čo už nie, adaptujeme sa a skúšame rôzne pomôcky. Každý človek vie byť zmyslovo preťažený, každý má však trochu iný „prah bolesti“. Pre nášho syna sme…

Konflikt neznamená koniec, ale začiatok

Význam je fascinujúca vec. Jeho binarita, teda vyhrotenosť pólov je možná iba v počiatočnej zhode na spoločnom širšie definovanom priestore. V ňom sa následne môžeme oduševnene nezhodovať do aleluja. Príklad: môj muž mi dnes ráno rozprával ako je možné…

Data obsessed autizmus

Nášho syna tieto dni fascinuje vyspelosť techniky súbežne s jej žalostným zlyhávaním. Pozerá dokumenty, číta múdre knihy, pochybuje, zisťuje, mení uhol pohľadu. Vedecké poznanie je omylné a veda si je toho vedomá, preto z podstaty stále bdelo hľadá a…

Zažiť si Monitor 9 v koži nadaného aspergera

Poznáte taký vtip, že autizmus a očkovanie spolu predsalen súvisia – keby nebolo ľudí na spektre, nikto by vakcínu nevymyslel. Medzi ľuďmi na spektre sú úžasné hlavičky. A tieto hlavičky by možno nezvládli monitor 9 na konci našej základnej…

Viera v posvätný fakt

Dôvera vo vedecké autority. V kontexte zvládania pandémie, ale nie len, čítam často o tom, že mám dôverovať vedeckým autoritám. Rozumiem kontextu a nenamietam. Napríklad v prípade liečby verím lekárovi, nie tzv. influencerovi, v dátovej analytike zas matematikovi, nie…

Pandemická skúsenosť v našej „Vsi“

Neurodiverzita a podcast Deti bez návodu

Do života sa nám priplietla neurodiverzita – inakosť myslenia a vnímania. Krásna inšpiratívna odlišnosť; cenná, bystrá, prekvapivá, očiotvárajúca, vtipná, aj únavná. Vypočujte si náš podcast o našej rodine a neurodiverzite (ADHD, autizmus, Aspergerov syndróm) a živote v inakosti, ktorá nie je v pravom slova…

O marketingu a vede, ktorá nekričí „heureka“

Marketing je vždy prvý vo vyhláseniach „vieme ako na to, pretože vieme ako veci fungujú.“ Iste, vyplýva to z jeho histórie. Nezačínal ako pochybujúca reflexia podstaty ľudstva napriek tomu, že na scénu vstupoval v čase, keď…

O politike, tvrdých dátach a marketingu

Keď pred rokmi niekdajší Kiskov poradca Michalič odchádzal z úradu, povedal, že sa mu cnie za vecnými debatami, ktoré ľudia viedli na focusových skupinách v 90. rokoch. Politika sa od vtedy zmenila: politické argumenty vystriedali pocity, emócie…

Bol raz jeden život

Pohoršuje vás slovo sex a obraz rozmnožujúceho sa hmyzu? Hornbach v kampani neukazuje nikoho spáleň, nevŕta sa v súkromí, ukazuje obyčajné párenie hmyzu – základ života v našich záhradách. Je slovo sex to, čo vás dráždi?

Logo je váš jazyk

Máme vonku nový podcast. Skúste si z neho odniesť, že ak nemáte peniaze na to, aby ste ľuďom do hláv doslova „natlačili“ význam, potom nevyhnutne potrebujete kvalitné a dobre premyslené logo. Pravdepodobne ste v tejto situácii, pretože, žiaľ, dizajnéri…

O vzdelávaní

Mnohí vedia, že sa veľa zaobráme vzdelávaním. Aby to neskončilo iba diskusiou s priateľmi, pripravili sme trojdielnu sériu podcastov o zmysle vzdelávania, učenia sa a poznávania „O vzdelávaní“ s podnadpisom „Čo, ako a prečo sa deti učia.“ Vypočuť si…

MANIFEST marketingu vedomého!

Je najvyšší čas, že by marketiéri so značkou a reklamou intuitívne i nezodpovedne pracovať prestali. Je najvyšší čas, aby vyprázdnené procesy oddelení svojich pracovných, marketingové schémy plytké rovnako tak i výrobu „nápadov“ pásovú odmietli. Marketingu treba oslobodiť sa od…

Spustili sme podcast, vypočujte si

Keďže v súčasnosti nie je najlepší nápad stretávať sa s ľuďmi osobne, začali sme podcast. Všetky diely nájdete tu ale aj pod názvom „Ideology by the Parents“ na Google Podcasts, iTunes alebo Spotify. V prvom dieli hovoríme, ako sme…

My-preškrtnutá swastika-oni: odkaz marketérom

Iba málo vecí počas predvolebnej kampane nás naštvalo tak, ako návrhy markéterov aby si ľudia na Facebookové profilovky nedávali rámiky s preškrtnutými swastikami.

Konzistencia a význam v kampani PS / Spolu

Keď sme zatepľovali našu bytovku, bolo okolo toho veľa problémov – technických, finančných, kompetenčných. Nakoniec som – vtedy ako zástupca vlastníkov – najviac tŕpol, aby sme sa nezasekali na debate o farbe fasády. Rozhodli…

Identita slovenského fašizmu

Extrémisti sa na Slovensku nedostali tak ďaleko vďaka ideológii fašizmu. Nie výlučne, nie len. Darí sa im, lebo svoju značku postupne priväzujú na prvky identity Slovákov: ortodoxný katolicizmus, rodinu, ľud a ľudové tradície, prejavy…

Monochrome shots z Bratislavy

Niekoľko starších čiernobielych streetfotiek. Všetky sú z Bratislavy.

Epidémia nacionalizmu

Na konci roka si dovolím aj niečo iné, ako sa vŕtať v marketingu. Bohužiaľ, na Slovensku prebieha zmena, ktorá je tehotná orbánovskou verziou neliberálnej, nacionalistickej demokracie.

O skutočnom partnerstve

Dni, keď sme medzi marketing a reklamu dávali „rovná sa“, sú dávno preč. Verejný priestor je zahltený reklamou a internet dal ľuďom možnosť priamo so značkou interagovať – tešiť a brániť sa jej, konzumovať ju, spoluvytvárať ju, aj…

Díky za každý dobrý mýtus

Keď nám človek z reklamy položí otázku, čo je to tá naša „Ideológia“, urobili sme niekde chybu – sme nezrozumiteľní. Tak to skúsime napraviť. (Budeme radi, ak nám dáte vedieť, či je to lepšie.)

Šíriť rovnosť

Zdá sa, že dokážeme dobre popísať, ako sa šíri idea, mýtus a viera. Máme teóriu sietí, ktorá hovorí o spájaní do „skupín verných“. Ľudia, ktorí šíria mýty, sa za hranicu vlastnej skupiny dostávajú, keď ako nositelia významov dokážu vykročiť mimo…

Náš ideálny svet

V ideálnom svete by sme boli brutálne slávni, úspešní a bohatí. Pracovali by sme pre najlepších klientov s najlepšími značkami a najväčšími budgetmi na reklamu. Či nie?

Od významu k značke, nie naopak

Ak sa na problémy biznisu pozeráme cez značku a cieľovku, zákonite vidíme iba to, čo nám tieto pohľady dovolia. Je to bežný „framing“, ktorý je známy už dlho: vidíme iba to, čo máme pred nosom, všetko ostatné (veľmi často…

Marketing je viera v 1000

Keď v lotérii vyhrám dvakrát po sebe 50, mám vo vrecku 100 a zároveň vieru, že raz možno vyhrám 1000. Tá viera ma hýbe vpred. No keď najprv vyhrám 120 a potom stratím 20, výsledok je iný. Vo vrecku mám rovnako 100,…

Dajme šancu nenormálnemu

Sme zvyknutí ísť za tzv. intuíciou, nasledovať pocit, resp. súbor našich vlastných predstáv o tom, čo považujeme je správne. Neuvedomujeme si pritom, že to čo považujeme za správne je iba odraz toho, čo vidíme najčastejšie alebo toho, čo máme najradšej.

Scény namiesto trhových segmentov

Klasický marketingový manažment hovorí o segmentoch trhu, ktoré majú jasný, racionálny systém. Banky a poisťovne sú vo finančnom segmente, lieky, zdravotnícke potreby a doplnky výživy sú vo farma segmente, potraviny a drogéria sú v FMCG segmente a tak ďalej….

Kultúrna evolúcia, myseľ a mem

Veci nie sú skutočnými, ale skutočnými sa stávajú v našich očiach. Toto je poznanie, ktorá zásadne zmenilo sociálne vedy. Je totiž ľahko preukázateľné, že veľké dejinné udalosti sa neodohrávajú ako následnosť jedného a druhého faktu, ale ako následnosť obrazu…

Autonómny človek, nedotknuteľný Boh

Okrem toho, že kultúrna sociológia prináša revolúciu do sociálnej vedy, oživuje aj sto rokov starý prístup analyzovania náboženstva v ľudskej každodennosti. Nuž a značka má silné prejavy náboženskej viery.

Kultúrne kódy

Sociológia u nás nemá veľké slovo. A nemá veľké slovo ani vo svetovom marketingu, ekonómii, psychológii a iných príbuzných vedách. Sociológia dokonca nemá veľké slovo ani v sociológii samotnej. Napriek tomu, že má čo povedať, ľudia ju stále vnímajú…

Ako ikona vyskakuje z neurosiete

Psychologický behaviorizmus obohatil ekonomickú teóriu – o tom som písal prednedávnom. Nateraz sa vďaka tomu marketing dostal ku konštatovaniu, že unikátne signálne prvky značky (maximálna kreativita, ale aj jednoduchá „výraznosť“) ju robia „ikonickou“ a aktivujú tak mozgovú neurosieť, ktorá…

Prečo ekonómia nerozumie spotrebe

Posledné tri storočia boli storočiami ekonómie – vedy, ktorá počíta nárast a pokles finančných hodnôt, a ktorá definuje súvislosti hospodárskeho rozvoja (poklesu). Udivujúce na tom je, že ekonómia nerozumie ľudskému správaniu. Ak sa niekedy objavil pokus o definovanie nadčasovej pravdy o správaní ľudí,…

YouTuberi, súkromie a paranoja peňazí

SAV-ka zorganizovala prednášku mladého českého vedca o YouTuberoch. Prečítal som si jeho článok v českom Sociologickom časopise a prišiel mi skvelý, musel som sa ísť pozrieť na prezentáciu osobne. Prednáška bola, Slavík odprezentoval, začala diskusia a skončila akákoľvek sociológia.

Marketing, veda a rifle

Mám rád sociálnu vedu – pre jej schopnosť vysvetľovať spoločnosť, jej štruktúru, proces a zmenu. No mám ju rád aj pre jej reflexivitu a „mnohoznačnosť“ – pre jej neschopnosť toto všetko vysvetliť raz a navždy jedným spôsobom, jednou teóriou….

Ideology by The Parents

Ideológia nie je apriórne zlo, či zneužitie moci, hoc najznámejšie ideológie – fašizmus a komunizmus – navodzujú práve tento dojem. Ich prvky, od symbolov, cez inštitúcie a vysvetlenia sveta ukazujú kam až ideológia v môže siahať a ako veľmi…