Rozhovor s nami o unschoolingu pre Denník N

Celý článok nájdete tu.

Pre 0,3 percenta detí na Slovensku neznamená začiatok septembra nič špeciálne. Sú to deti, ktoré nechodia do školy a učia sa doma, sú teda na homeschoolingu. Je ich u nás vyše 1 600.

Medzi nimi je špeciálna skupina detí, ktoré sa vzdelávajú úplne inak – vôbec. Tento trend sa nazýva „unschooling“: deti nechodia do školy, nemajú učebnice, nepočítajú rovnice. Ich rodičia by sa však ohradili pri tvrdení, že sa neučia vôbec. Naopak, učia sa v reálnom živote.

„Môj syn doma sám vyrobil kladku. Áno, nevie do testu napísať, ako funguje kladka. Ale v praxi pochopil, ako funguje. To, že bežný siedmak niečo vie, ešte neznamená, že to naozaj vie. A to, že môj syn niečo nevie, neznamená, že to nevie,“ hovorí Kristína Převrátil Alexy, ktorá svojho syna od narodenia vzdeláva unschoolingom.

Otakar má diagnostikovaný Aspergerov syndróm a to mu umožňuje využívať unschooling, ktorý je inak na Slovensku nelegálny. Štát síce dovoľuje, aby deti nechodili do školy, ale pod podmienkou, že ak sa vzdelávajú doma, raz za polrok prídu do kmeňovej školy na preskúšanie. Ak má dieťa špeciálne potreby, rodičia sa môžu so školou dohodnúť na voľnejších podmienkach. Vďaka tomu môže aj Otakar s rodičmi naplno žiť unschoolingom.

Už dva roky hovorí iba po anglicky

Keď Kristína predstavuje bežný týždeň v ich rodine, znie to, akoby mali doma malého dospelého človeka. Otakar by mal ísť v pondelok na ôsmu ráno do školy a sadnúť si do siedmackej triedy. Namiesto toho vstáva trochu neskôr – okolo deviatej ráno. Kým ostatným deťom sa nechce učiť, Otakar má jasný plán.

„Väčšinou je v momente zobudenia naladený a vie, čo chce v ten deň urobiť. Má rozrobené projekty, ktoré chce dokončiť, a nechce čakať a ani len raňajkovať. Takže si sadne k svojej robote a o dve hodiny je hladný,“ hovorí Kristína.

Otakar má vždy témy, ktoré ho v danom období najviac zaujímajú. Aktuálne sú to počítače – programovanie či 3D modelovanie. Najnovším projektom je tak aj výroba vlastných počítačových hier.

Sú dni, keď práve nemá nič rozrobené a spolu hľadajú nové aktivity. Zahrajú si stolovú hru alebo si pozrú dokument. Idú niekam na výlet alebo sa stretnú s kamarátmi, ktorí sa tiež učia doma. Jednoducho bežný deň, iba s jedným rozdielom – Otakar sa neučí 45 minút matematiku, slovenčinu či geografiu. Každý deň sa učí to, čo ho práve zaujíma a nadchýna.

Dokončenie tu.